Den nye skytte

Der findes masser af teori på det lokale bibliotek. Men man lærer bedst ved at komme ud og prøve kræfter med sagerne.
Hvis man skal forsøge at definere flugtskydning for den nye skytte, vil det være noget i retningen af, at det er skydning med haglbøsse mod flyvende mål.

På Esbjerg Flugtskydningsforenings baner kan du skyde 4 forskellige discipliner, Jagtbanen tiltrækker rigtigt mange skytter, det er nok den disciplin der er mest udbredt i Danmark, og en stor del af vore skytter deltager i den meget store turnering, Ribe Amts Holdskydning. Du kan også forsøge dig med Nordisk Trap, der som navnet siger skydes i hele Norden, en meget populær skydning, som er til at gå til for alle og er man rigtigt dygtig kan det måske blive til en plads på det Danske landshold.

De sidste 2 discipliner er olympiske, Skeet har været på det olympiske program siden 1968. Olympisk Trap har været med siden de moderne olympiske lege startede i 1896. Ol.Trapskytter fra Esbjerg Flugtskydningsforening har gennem de sidste mange år været dominerende i Danmark, med adskillige Danske Mesterskaber, både for hold og individuelt, det er også blevet til et Europamesterskab, flere internationale medaljer, samt Olympisk deltagelse.

Ny skytte

Da flugtskydning jo som bekendt foregår med rigtige våben og ammunition, kræves det, at du har et gyldig jagttegn eller Våbenpåtegning, for at måtte skyde.
Dog kan man godt få lov til at prøve kræfter med flugtskydningen, hvis man er i ledsagelse med en kyndig skydeinstruktør.
Man kan efterfølgende melde sig ind i foreningen og efter et stykke tid, hvor man altid har en skydeinstruktør med, kan man igennem foreningen søge om en såkaldt våbenpåtegning. Når man har fået den, kan man lovligt erhverve og besidde våben og ammunition.

I sektionen "Instuktører" kan du se hvilke instruktører der er at finde på skydebanen. Men du er også altid velkommen til at komme ud på skydebanen i åbningstiden og spørge til råds.

SKV2 blanket, klik her: